söndag 24 februari 2013

Bruichladdich och Port Charlotte provning

Bruichladdich hör inte till mina favoriter, har i och för sig inte testat jätte många men efter att vi samlat på oss ett gäng olika för att sätta ihop dagens provning så får vi väl se om min bild av deras whisky förändras...

BRUICHLADDICH
  • 15y 46%
    Doft: Ek, vanilj, tapetklister, honung
    Smak: Oljig, fräsch, svag honung, blommig, svag rök och lite klen eftersmak.
    Betyg: 85p 
  • Islay barley 2004 feis ile 2010 57.5%
    Doft:Aprikospuré, söt, mogna frukter, svaga blomtoner.
    Smak: Stark, honung, inte alls som lukten, bra fyllighet med tanke på åldern, sirap, ek, lite sträv i slutet.
    Betyg: 86p
  • Bourbon cask 16y 46%
    Doft: Fudge, gräddkola, vanilj, nogger
    Smak: Noggerglass, vanilj, choklad, nougat, ek, lite åt det tropiska hållet.
    Betyg: 88p
  • Waves 46%
    Doft: rök, salt, svag krut, unken
    Smak: Rökig, vattning, inte alls något för mig om jag skall vara ärlig.
    Betyg: 72p
  • 2001. 23.10.01 46%
    Doft: Rök, citrus, spritig
    Smak: Rök, citronskal, torv, grillad korv, viol
    Betyg: 75p
  • 3D3 46%
    Doft: Rök, mynta, svag vanilj, enbär, gran/skog
    Smak: Rök, oljig, citrus, ek, pepparmint, frisk
    Betyg: 86p
  • Infinity 2nd edt. 52.5%
    Doft: Päron, vanilj, ek, rök, svag salmiak
    Smak: Parfymerad, violpastiller, rök, rostade pinjenötter
    Betyg: 79p
  • Infinity 3rd edt. 50%
    Doft: Rök, citron, spritig, lacknafta
    Smak: Unken, salt, spritig, väldigt enkel smak
    Betyg: 77p

    Det var alla Bruichladdich för denna gången, och jag kan säga att de som vi provade imponerade inte alls på mig. Bourbon casken var rätt bra men jag har haft den öppnad ett tag och smaken har avtagit, höjde betyget lite just eftersom jag vet att den var godare förut.

    PORT CHARLOTTE
  • PC8 60.5%
    Doft: Rökt skinka, ek, vanilj, tobak.
    Smak: Varm rök, ek, vaniljglass, mynta
    Betyg: 88p
  • 7y 2002-2010 Bourbon hogshead #1171 63.5%
    Doft: Ek, rök, torv, citrus, basturökt skinka, söt.
    Smak: Citronskal, apelsin, rökig, brinnande enris/gran, kraftig smak, ihållande eftersmak av den rökta skinkan.
    Betyg: 86p
  • 2001-2010 MoS Sherry HH #833. 61.6%
    Doft: Rök, hallon, blommor, svaga toner av russin och torkad frukt, mint.
    Smak: Parfymerad, rök, salt, fruktig, intressant whisky med många olika smak combos, svag svavel.
    Betyg: 88p
  • For Limburg, Zinfandel barrel. 60.6%
    Doft: Rökt skinka, fruktig, eukalyptus, sötma marshmallows?
    Smak: Spearmint, lagerblad, ek, vanilj.
    Betyg: 82p

    Slutsats av hela provning: De väldigt rökiga är bra, de orökiga slinker också ner utan några besvär men de halvrökiga är fan inte mycket att hurra över, Waves och 2001 (den i äcklig Turkosfärgad flaska) var på gränsen till svåra att få ner, det är inte ofta som jag sätter så låga betyg på whisky som inte fast konstiga efterlagringar eller som varit skadade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar