måndag 24 december 2012

Julköttbullar - med en stark julkänsla!

Jag gjorde länge köttbullar med kryddpeppar gav den enda känslan av jul, men föra året tänkte jag 'nej nu jävlar ska jag göra köttbullar som smakar riktigt mycket jul', så därför tog jag i alla de kulkryddor jag tänkte kunde passa och de blev en riktigt uppskattad höjdare på julbordet!

Ingredienser:
1kg Blandfärs
1st gul lök
0.5dl ströbröd
1dl mjölk
2 ägg
0.5tsk mald nejlika
1tsk kanel
1tsk kryddpeppar
1tsk mald ingefära
0.5tsk svart peppar
1tst salt
2msk olja
 Smör att steka i



Gör så här:
Fräs löken och sätt ugnen på 150grader.
Blanda ströbröd och mjölk i en bunke och låt svälla i 10 minuter.
Lägg i färsen och löken, blanda ihop med ströbrödet.
Lägg i alla kryddor och ägget, blanda noga så att kryddorna fördelas jämt i smeten.
Häll i oljan och knåda tills smeten känns oljig.
Rulla lagom stora köttbullar och lägg på en fuktig skärbräda.
Stek köttbullarna på ganska hög värme tills de fått en fin färg, flytta sedan över dem till en ugnsfast form täckt med aluminiumfolie. När alla köttbullarna är stekta täcker du över dem med folie och stoppar in i ugnen i ca 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar