lördag 23 mars 2013

Årets första fiske - Rönne å

Tänkte utöka bloggen från mat och dryck med lite fiske också.

Det har gått två veckor sedan det var premiär i Rönne å och i Lagan, dock har jag endast varit ute tre gånger eftersom vädret varit kallt. Enkel fiskematematik, kallt väder = kallt vatten. Kallt vatten = öringen går inte uppströms.

Men fiskenörd som man är vill man ändå ut och testa lyckan, om inte bara för att få fisket tillfredsställt genom att stå och kasta.

*Bild: Rönne å i Ängelholm bortom Stadshuset.

 Rönne å som är en ganska smal å med lugnt vatten, därför behövs inga större tyngder eller spön. Jag brukar fiska med ett 7fots spö från Shimano som klarar 7-21g och en haspelrulle med linkapacitet 160m (0.25) och utväxling 5,2:1. En liten tumregel som jag använder för valet av drag är att kolla på himlen, är himlen klar väljer jag ljusa drag, på kvällar blir det ofta röda/orangea och när det börjar mörkna är det mörka. Dock så vet jag av erfarenhet att Vibrax koppar och silver spinnare i storlek 4 o 6 funkar bra i Rönne å dygnet runt. Men som alltid när man är på jakt efter Öring är Toby dragen väldigt bra, blå/silver är min favorit. Men viktigast av allt när man väljer drag det är att man själv ska tro på det man kastar, tror man inte på att fisken skall nappa på det gör den inte det heller.

En lite premiär för fiskedelen av bloggen, jag återkommer nästa gång jag varit ute och kommer antagligen att slänga upp lite olika fiskerelaterade inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar